کنفرانس امنیتی مونیخ؛ نمایشی از ناتوانی غرب در حل مسائل بین المللی
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 نشریه "دی سایت" در مطلبی نوشت : تکالیف سیاسی و امنیتی بسیاری پیش روی غربیها وجود دارد، اما آمادگی غرب برای به عهده گرفتن این مسئولیتها کاهش پیدا کرده است. کنفرانس امنیتی مونیخ نشانگر چنین وضعی بود.

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت : وضع عجیب و غریبی این روزها در کنفرانس امنیتی مونیخ وجود دارد.اختلافات جهانی و کارهایی که باید انجام شود آشکار است. البته در این کنفرانس بیشتر مسائل مطرح می شود تا پاسخی برای آنها. در بین دولتهای غربی حالت تشویش و نگرانی عجیبی حاکم است. سیاستمداران غربی در قالب سخنرانی به مسائل بین المللی از جمله آینده مناسبات دو سوی آتلانتیک، اعلام گزینه ها برای سوریه و عملیات فرانسه در مالی می پردازند در حالی که حقایق به تدریج محو می شود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید براینکه دوران اطمینان و اعتماد به نفس و امیدواری غرب سپری شده است نوشت اما سخنوران در کنفرانس امنیتی مونیخ تلاش کردند تا فضای پر امیدی را نشان دهند. آنها این گونه نشان دادند که ما می دانیم چه چیزی در دنیا ،غلط در حال جریان است، اما در ما اراده و شایستگی متوقف کردن روندهای غلط در دنیا وجود ندارد. ما تنها می توانیم در اینجا و آنجا کمی مداخله کنیم بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیریم.

"دی سایت" در ادامه با تاکید بر اینکه "جو بایدن"، معاون رئیس جمهوری آمریکا در حالی در کنفرانس امنیتی مونیخ از لزوم همکاریهای دو سوی آتلانتیک سخن می گفت که کاملا واضح است که آمریکا می خواهد خود را از اروپای از هم گسیخته جدا کرده و به کشورهای اقیانوس آرام رو آورد. سخنان بایدن بیشتر نقش یک قرص آرام بخش را بازی می کرد.

نویسنده در ادامه با اشاره به سخنان دبیر کل ناتو که درباره آینده بزرگ این ائتلاف نظامی سخن می گفت تصریح کرد که ناتو نیز در جستجوی معنا و مفهومی دوباره برای خود است.

این نشریه آلمانی در ادامه با تاکید بر اینکه درماندگی بعد از عملیات نظامی غرب در افغانستان سراسر وجود این بلوک را فرا گرفته است در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: نظامیان ناتو در این باره هشدار می دهند که با توجه به بودجه نظامی رو به کاهش اعضا (در سایه بحران) این تهدید وجود دارد که دولتهای عضو این ائتلاف شایستگی های نظامی خود را از دست بدهند.


February 3rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی